Pesach Haggada
Pääsiäiskertomus, joka luetaan aina pääsiäisen seder-aterialla. Synagogissa tämä jaetaan jokaiselle aterialla mukana olevalle ja kaava on todella vanha, todennäköisesti yli 2200 vuotta. Suomennettu 2.-10.4.2017.
(Ensimmäinen malja oikeaan käteen) Savrii maranan, huomio, hyvät miehet. Siunattu olet sinä, Herra, meidän Jumalamme, joka luot viinipuun hedelmän.
Siunattu olet sinä, Herra, meidän Jumalamme, maailmankaikkeuden kuningas, joka olet valinnut meidät kaikista kansoista ja kohottanut meidät yli kaikkien kielien, ja pyhittänyt meidät käskyjen kautta. Ja sinä, Jumala, meidän Jumalamme, olet antanut meille rakkaudessa juhlat iloa varten, juhlat ja juhla-ajat, että saamme iloita tämän happamattoman leivän juhlan ja pyhän kokouksen juhlan, meidän vapautemme ajan, pyhä kokous, joka muistuttaa Egyptistä lähdöstämme. Sinä olet valinnut meidät ja pyhittänyt meidät kaikista kansakunnista, ja sinä olet antanut meille perintöosaksi sinun pyhät juhlasi, onnessa ja ilossa. Siunattu olet sinä, Jumala, joka pyhität Israelin ja juhla-ajat.
Siunattu olet sinä, Jumala, meidän Jumalamme, maailmankaikkeuden kuningas, joka olet pitänyt meidät elossa, tukenut meitä ja antanut meidän nähdä tämän ajan.
(Juo malja rennosti istuen, nojautuen vasemmalle vapauden merkkinä. Sen jälkeen pestään kädet, natla-kupista kolme kertaa toiseen ja kolme toiseen käteen, mutta äänettömästi. Ota selleriä tai persiljaa oliivin kokoinen pala, ja kasta se suolaan ja sano:)
Siunattu olet sinä, Herra, meidän Jumalamme, maailmankaikkeuden kuningas, joka luot maan hedelmän.
(Ota keskimmäinen matsa-leipä ja halkaise se kahtia, niin että toinen osa on toista suurempi. Suurempi on "afikomen", se laitetaan sivuun, ja pienempi laitetaan niiden kahden muun väliin. Kohota tarjotin ja sano:)
Tämä on sitä kurjuuden leipää, jota meidän isämme söivät Egyptissä. Joka on nälkäinen, tulkoon ja syököön, joka on puutteessa, ottakoon osaa pesac seder-ateriaan. "Tänä vuonna täällä, ensi vuonna Israelin maassa. Tänä vuonna orjuudessa, ensi vuonna vapaa kansa".
(Matsatarjotin laitetaan pois, ja kaadetaan toinen malja. Lapsen tehtävä on kysyä "mah nistana ha laila zeh mikol halailot?" - Miksi tämä yö eroaa kaikista muista öistä?)
Miksi tämä yö eroaa kaikista muista öistä?
Kaikkina muina öinä meidän ei tarvitse kastaa edes kertaa, tänä yönä me teemme sen kahdesti!
Kaikkina muina öinä me syömme hapanta ja matsaa, ja tänä yönä vain matsaa!
Kaikkina muina öinä me syömme kaikenlaisia vihanneksia, ja tänä yönä katkeria yrttejä!
Kaikkina muina öinä me syömme seisaaltaan tai leväten, ja tänä yönä me kaikki lepäämme!
(Tarjotin laitetaan paikalleen, matsaleipä osittain näkyvillä, ja lausutaan:)
Me olimme Egyptissä faaraon orjia, ja Herra, meidän Jumalamme otti meidät sieltä pois voimallisella kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Jos Jumala ei olisi ottanut meidän isiämme pois Egyptistä, silloin me ja meidän lapsemme, ja meidän lastemme lapset olisimme jääneet faaraon orjiksi Egyptiiin. Vaikka me kaikki olisimme viisaita, meillä kaikilla olisi ymmärrys, me kaikki tuntisimme tooran, meillä on silti velvollisuus keskustella siitä Egyptistä lähdöstä, ja jokainen, joka keskustelee Egyptistä lähdöstä paljon, on ylistyksen arvoinen.
Tapahtui, että rabbi Eliezer, rabbi Jehoshua, rabbi Elazar ben Azarja, rabbi Akiva ja rabbi Tarfon olivat seder-aterialla Bnei Berak'issa. He keskustelivat Egyptistä lähdöstä koko tuon yön, kunnes yksi heidän oppilaistaan tuli ja kertoi heille: "Opettajamme! On aamurukouksen aika!"
Rabbi Elazar ben Azarja sanoi, "minä olen 70-vuotias mies, enkä onnistunut todistamaan, että se Egyptistä lähtö on mainittava yöllä, ennenkuin Ben Zoma selitti sen, "kirjoitettu on, 'että muistaisit sen päivän, kun lähdit Egyptistä, koko elinaikasi' ja tuo elinaikasi viittaa päiviin ja 'kaikki' tarkoittaa, että yö sisältyy siihen!"
Kirjanoppineet sanovat kuitenkin, että elinaika viittaa tähän maailmanaikaan, ja "kaikki" viittaa Messiaan päiviin.
Siunattu Kaikkivaltias, siunattu olkoon hän! Siunattu olkoon hän, joka antoi tooran kansalleen Israelille, siunattu olkoon hän! Toora puhuu neljästä lapsesta: yksi on viisas, yksi paha, yksi on yksinkertainen ja yksi ei osaa kysyä.
Viisas, mitä hän sanoo? "Mitkä ovat ne säädökset, asetukset ja käskyt, jotka Herra, meidän Jumalamme on sinulle käskenyt?" Sinun tulee puolestasi opettaa hänelle ne pääsiäisen lait, siihen saakka, että 'pääsiäislampaan jälkeen ei saa syödä jälkiruokia'.
Paha, mitä hän sanoo? "Mitä tämä sinulle merkitsee?" Hän sanoo 'sinulle', muttei itselleen! Näin hän sulkee itsensä yhteisön ulkopuolelle ja on kieltänyt sen, mikä on perustana. Sinä siis tylsistytät hänen hampaansa ja sanot hänelle, "tämän tähden, mitä Herra teki minulle, kun lähdin Egyptistä", 'minulle', mutta ei hänelle! Jos hän olisi ollut siellä, häntä ei olisi lunastettu!
Yksinkertainen, mitä hän sanoo? "Mitä tämä on?" Niin sano hänelle, "Herra toi meidät voimallisella kädellä Egyptistä, orjuuden huoneesta."
Joka ei osaa kysyä, sinun on ohjattava häntä, kuten kirjoitettu on, "kerro lapsillesi sinä päivänä, että se on sen tähden, mitä Herra teki minulle, kun lähdin Egyptistä."
Voidaan ajatella, että siitä lähdöstä kuuluisi keskustella kuun ensimmäisestä päivästä alkaen. Siksi toora sanoo, "sinä päivänä". "Sinä päivänä" kuitenkin voi tarkoittaa päivänvalon aikaa; siksi toora sanoo, "tämän tähden". "Tämän tähden" voidaan sanoa vain silloin, kun matsaleipä ja katkerat yrtit ovat edessäsi.
Alussa meidän isämme palvelivat epäjumalia, mutta nyt Kaikkivaltias on tuonut meidät palvelemaan häntä, kuten kirjoitettu on, "Joosua sanoi kaikelle kansalle: Näin sanoo Herra, Israelin Jumala; teidän isänne asuivat virran toisella puolella - Terah, Abrahamin isä ja Nahorin isä, ja he palvelivat muita jumalia".
"Ja minä otin teidän isänne Abrahamin virran tuolta puolelta, ja minä johdatin hänet koko Kanaanin maan läpi. Minä lisäsin hänen siemenensä ja annoin hänelle Iisakin, ja Iisakille minä annoin Jakobin ja Esaun. Esaulle minä annoin Seirin vuoren omistukseen, ja Jakob ja hänen poikansa menivät alas Egyptiin."
Siunattu olkoon hän, joka pitää lupauksensa Israelille, siunattu olkoon hän! Sillä Jumala laski sen orjuuden päättymisen tehdäkseen, kuten hän oli sanonut isällemme Abrahamille siinä liitossa niiden palojen välissä, kuten kirjoitettu on, "Ja hän sanoi Abrahamille; tiedä, että sinun siemensi on oleva muukalaisena maassa, joka ei ole heidän, ja he orjuuttavat heitä ja laittavat heidät kärsimään neljäksisadaksi vuodeksi. Mutta minä myös tuomitsen sen kansakunnan, jota he palvelevat, ja sen jälkeen he tulevat sieltä suurella omaisuudella".
(Viinimalja kohotetaan ja matsa peitetään.)
Tämä on kohdannut isiämme ja meitä! Sillä ei vain yksi ole noussut meitä vastaan, tuhotakseen meidät, vaan jokaisessa sukupolvessa noustaan meitä tuhoamaan, ja Jumala pelastaa meidät heidän kädestään!
(Viinimalja alas ja peite pois matsan päältä.)
Mene ja opi, mitä aramealainen Laban halusi tehdä isällemme Jakobille. Faarao oli säätänyt sen säädöksen vain poikalapsia vastaan, mutta Laban halusi kaikki pois, kuten kirjoitettu on; "se aramealainen tahtio tuhota isäni, ja hän meni alas Egyptiin ja asusti siellä, vähäinen lukumäärältään, ja siellä hänestä tuli suuri kansa - suuri ja voimallinen ja lukuisa."
"Ja hän meni alas Egyptiin" taivaallisen säädöksen pakottamana. "Ja hän asusti siellä" - tämä opettaa, ettei meidän isämme Jakob mennyt alas Egyptiin asettuakseen sinne, vaan elämään siellä väliaikaisesti. Kirjoitettu on, "he sanoivat faaraolle, että me olemme tulleet asustamaan maassa, sillä sinun palvelijoidesi laumoille ei ole laidunta, koska nälänhätä on ankara Kanaanin maassa, ja nyt, anna palvelijoidesi asustaa Goosenin maassa."
"Vähäinen lukumäärältään", kuten kirjoitettu on, "teidän isänne menivät alas Egyptiin seitsemänkymmenen ihmisen kanssa, ja nyt Herra, sinun Jumalasi, on tehnyt sinut lukuisaksi kuin taivaan tähdet."
"Ja siellä hänestä tuli kansa", tämä opettaa, että Israel erottui siellä muista.
"Suuri ja voimallinen", kuten kirjoitettu on, "ja Israelin lapset olivat hedelmällisiä ja lisääntyivät runsaasti ja moninkertaistuivat ja heistä tuli tuli todella voimallisia, ja se maa tuli heitä täyteen."
"Ja lukuisa", kuten kirjoitettu on, "Minä kuljin sinun ohitsesi ja näin sinun kieriskelevän verissäsi, ja minä sanoin sinulle, että veresi kautta sinun tulee elää! Minä sain sinut kukoistamaan kuin kedon kasvit, ja sinä lisäännyit ja kasvoit ja tulit hyvin kauniiksi, sinun rintasi muotoutuivat ja hiuksesi kasvoivat pitkiksi, mutta sinä olit alaston ja paljas."
"Egyptiläiset kohtelivat meitä huonosti ja laittoivat meidät kärsimään, ja laittoivat päällemme raskasta työtä."
"Egyptiläiset kohtelivat meitä huonosti", kuten kirjoitettu on, "tulkaa, toimikaamme ovelasti, etteivät he lisääntyisi, ja jos tulee joku sota meitä vastaan, he liittyvät meidän vihollisiimme ja sotivat meitä vastaan ja lähtevät maasta."
"Ja laittoivat meidät kärsimään," niin kuin kirjoitettu on, "he asettivat työnjohtajia laittaakseen heidän kärsimään taakkojensa alla, ja he rakensivat faaraolle varastokaupunkeja, Pitom ja Ramses."
"Ja laittoivat päällemme raskasta työtä," kuten kirjoitettu on, "egyptiläiset laittoivat israelilaiset tekemään raskasta työtä. Ja he tekivät heidän elämänsä katkeraksi kovalla työllä, laastilla ja tiilillä ja kaikenlaisella työllä pelloilla, kaikki heidän työnsä he laittoivat heidät tekemään." Ja me huusimme Herraa, meidän isiemme Jumalaa, ja Herra kuuli meidän äänemme ja näki meidän kärsimyksemme, meidän raatamisemme ja meidän sortamisemme.
"Ja me huusimme Herraa, meidän isiemme Jumalaa", niinkuin kirjoitettu on, "sen pitkän ajan kuluessa se Egyptin kuningas kuoli, ja Israelin lapset huokailivat orjuuden tähden, ja he huusivat. Ja se avunhuuto heidän orjuudestaan nousi Jumalan eteen."
"Ja Herra kuuli meidän äänemme", niinkuin kirjoitettu on, "Ja Jumala kuuli heidän huokauksensa, ja Jumala muisti hänen liittonsa Abrahamin, Iisakin ja Jakobin kanssa."
"Ja näki meidän kärsimyksemme," tämä viittaa siihen aviomiehen ja vaimon erottamiseen, kuten kirjoitettu on, "Jumala näki Israelin lapset".
"Meidän raatamisemme", tämä viittaa "lapsiin", kuten kirjoitettu on, "jokainen poikalapsi, joka syntyy, heittäkää jokeen ja jokainen tyttö pitäkää elossa."
"Ja meidän sortamisemme", tämä viittaa siihen painostukseen, niinkuin kirjoitettu on, "minä olen nähnyt sen sortamisen, jolla egyptiläiset sortavat heitä."
"Herra otti meidät pois Egyptistä voimallisella kädellä ja ojennetulla käsivarrella, ja suurella näkyvyydellä, ja ihmeillä ja merkeillä."
"Herra otti meidät pois Egyptistä", ei enkelin kautta, ei serafin kautta eikä jonkun sanansaattajan kautta. Jumala teki sen itse, kunniassaan!
Näin on kirjoitettu; "sinä yönä minä kuljen Egyptin maan läpi, ja minä lyön jokaisen esikoisen Egyptin maassa, ihmisestä eläimeen, ja minä toteutan tuomiot kaikkia Egyptin jumalia vastaan, minä olen Herra."
"Minä kuljen Egyptin maan läpi", minä, eikä mikään enkeli,
"ja minä lyön jokaisen esikoisen Egyptin maassa", minä, eikä mikään serafi,
"ja minä toteutan tuomiot kaikkia Egyptin jumalia vastaan", minä, eikä mikään sanansaattaja,
"minä olen Herra", se minä olen, eikä toista ole!
"Voimallisella kädellä", tämä viittaa siihen ruttoon, kuten kirjoitettu on, "Herran käsi on lyövä sinun karjaasi, joka on kedolla, hevosia, aaseja, kameleita, nautoja ja lampaita ylen ankaralla ruttotaudilla."
"Ja ojennetulla käsivarrella", tämä viittaa siihen miekkaan, niinkuin kirjoitettu on, "miekka ojennettuna Jerusalemin yli" (1Aik.21:16).
"Ja suurella näkyvyydellä", tämä viittaa Shekinan (Jumalan kirkkauden) ilmestymiseen, niinkuin kirjoitettu on, "onko mikään Jumala ikinä yrittänyt ottaa itselleen kansaa toisen kansan keskeltä koettelemuksilla, ihmeillä ja merkeillä, sodalla ja voimallisella kädellä ja ojennetulla käsivarrella, ja suurella näkyvyydellä, kuten kaikki se, mitä Herra, sinun Jumalasi, teki sinun puolestasi Egyptissä sinun silmiesi edessä!"
"Ja merkeillä", tämä viittaa siihen sauvaan, kuten kirjoitettu on, "ota käteesi tämä sauva, jonka kautta tulet tekemään merkkejä."
"Ja ihmeillä", tämä viittaa siihen vereen, kuten kirjoitettu on, "ja minä näytän ihmeitä taivaissa ja maan päällä."
(Sanoessasi seuraavat sanat, "veri, ja tuli, ja savupatsaat", ota kolmesti viinimaljasta.)
Veri, ja tuli, ja savupatsaat
On toinenkin selitys: "voimallinen käsi" viittaa kahteen vitsaukseen, "ojennettu käsivarsi toiseen kahteen", "suuri näkyvyys" toiseen kahteen" ja "ihmeet" kahteen.
Nämä ovat ne kymmenen vitsausta, jotka Jumala toi egyptiläisille;
(Kun nämä lausutaan, maista maljasta kymmenen kertaa. Maljaan jäävää viiniä ei juoda, vaan malja täytetään uudestaan.)
Veri
Sammakot
Sääsket
Paarmat
Karjarutto
Paiseet
Rakeet
Heinäsirkat
Pimeys
Esikoisten kuolema
Katsokaa, kuinka monenlaista suosiota Kaikkivaltias on meille varannut:
Jos hän toi meidät Egyptistä, eikä olisi tuominnut heitä, se olisi riittänyt meille!
Jos hän tuomitsi heidät, eikä heidän jumaliaan, se olisi riittänyt meille!
Jos hän tuhosi heidän epäjumalansa, eikä olisi lyönyt heidän esikoisiaan, se olisi riittänyt meille!
Jos hän antoimeille heidän omaisuutensa, eikä olisi halkaissut sitä merta meitä varten, se olisi riittänyt meille!
Jos hän halkaisi meren meitä varten, eikä olisi vienyt meitä kuivaa maata pitkin sen läpi, se olisi riittänyt meille!
Jos hän hukutti meidän sortajamme siihen, eikä olisi hankkinut meille meidän tarpeitamme erämaassa niiden neljänkymmenen vuoden aika, se olisi riittänyt meille!
Jos hän ruokki meitä mannalla, eikä olisi antanut meille shabattia, se olisi riittänyt meille!
Jos hän toi meidät Siinain vuorelle, eikä olisi antanut meille Tooraa, se olisi riittänyt meille!
Jos hän antoi meille Tooran, eikä olisi tuonut meitä Israelin maahan, se olisi riittänyt meille!
Jos hän toi meidät Israelin maahan, eikä olisi rakennuttanut meille sitä temppeliä, se olisi riittänyt meille!
Kuinka paljon enemmän meidän tuleekaan olla kiitollisia Kaikkivaltiaalle, sillä hän kaksinkertaisti kahdesti sen hyvyyden, jonka hän oli meille varannut; sillä hän on tuonut meidät Egyptistä ja tuominnut heidät, ja heidän jumalansa ja lyönyt heidän esikoisensa ja antanut meille heidän omaisuutensa, ja halkaisi sen meren meille, ja vei meidät sen kautta kuivaa maata pitkin, ja hukutti siihen meidän sortajamme, ja hankki meidän tarpeemme erämaassa neljänkymmenen vuoden ajan, ja ruokki meitä mannalla, ja antoi meille shabatin ja toi meidät Siinain vuorelle ja antoi meille Tooran, ja toi meidät Israeliin ja rakennutti meille temppelin sovittamaan kaikkia meidän syntejämme.
Rabbi Gamalielilla oli tapana sanoa; joka ei keskustele näistä kolmesta pesachin aikaan, ei ole täyttänyt velvollisuuttaan; pesach-uhri, matsa-leipä ja maror (ne katkerat yrtit).
Pesach - se pääsiäislammas, jota meidän isämme söivät temppelin aikaan - miksi?
Koska Kaikkivaltias kulki meidän isiemme kotien ohi Egyptissä, niinkuin kirjoitettu on;
"Tämä on pääsiäisuhri Herralle, joka meni israelilaisten talojen ohi Egyptissä, kun hän rankaisi egyptiläisiä, mutta säästi meidän kotimme'". Silloin kansa kumartui maahan ja rukoili".
(Ota se murrettu matsaleipä käteesi ja sano;)
Miksi me syömme tätä matsaa? Koska meidän isiemme leipä ei ehtinyt hapantua ennenkuin kuninkaiden kuningas, Jumala, ilmestyi heille ja lunasti heidät.
Näin on kirjoitettu, että he leipoivat matsaa siitä taikinasta, jonka he olivat tuoneet Egyptistä, koska se ei ollut hapantunut; sillä heidät oli ajettu Egyptistä pois eikä ehillä ollut aikaa, eivätkä he olleet ehtineet valmistaa mitään.
(Ota ne katkerat yrtit, maror, käteesi ja sano:)
Miksi me syömme katkeria yrttejä? Koska egyptiläiset tekivät Egyptissä meidän isiemme elämän katkeraksi, niin kuin kirjoitettu on;
He tekivät meidän elämämme katkeraksi kovalla työllä, laastilla ja tiilillä, ja kaikenlaisella peltotyöllä, kaiken palvelemisen, jota he laittoivat heidät tekemään, tuli tehdä taidollisesti.
Jokaisessa sukupolvessa jonkun on velvollisuus pitää itseään kuin Egyptistä tulleena, niinkuin kirjoitettu on, "Kerro lapsillesi sinä päivänä, että tämä on sen tähden, mitä Herra teki minun puolestani kun jätin Egyptin."
Jumala ei ainoastaan lunastanut meidän isiämme Egyptistä, vaan hän lunasti meidätkin heidän kanssaan, kuten kirjoitettu on, "hän toi meidät sieltä, että hän voisi tuoda meidät siihen maahan, jonka hän valan kautta lupasi meidän isillemme.”
(Peitä matsa ja kohota malja. Maljaa pidetään siunauksen loppuun saakka oikeassa kädessä.)
On meidän velvollisuutemme kiittää, ylistää, korottaa, ihailla, siunata ja kunnioittaa häntä, joka teki kaikki nämä ihmeet meidän isillemme ja meille. Hän toi meidät pois orjuudesta, vapauteen, murheesta iloon, ja suremisesta juhlaan, ja synkästä pimeydestä suureen valoon, ja kahleista lunastukseen.
Lausukaamme siis hänen edessään halleluja, ylistäkää Jumalaa! Halleluja! Ylistäkää, te Herran palvelijat, ylistäkää Herran nimeä! Siunattu olkoon Herran nimi nyt ja iankaikkisesti! Auringon noususta sen laskuun saakka olkoon Herran nimi ylistetty. Herra on korkea yli kaikkien pakanakansain, yli taivasten kohoaa hänen kunniansa. Kuka on niinkuin Herra, meidän Jumalamme, joka korkealla asuu?.ja katsoo syvälle - taivaassa ja Hän, joka tomusta nostaa alhaisen, korottaa loasta köyhän, asettaaksensa hänet ruhtinasten rinnalle, joka antaa hedelmättömän asua kodissa, iloisena lasten äitinä! Halleluja!
Kun Israel lähti Egyptistä, Jaakobin suku vieraskielisestä kansasta, silloin Juuda tuli hänen pyhäkökseen, Israel hänen valtakunnaksensa. Sen näki meri ja pakeni, Jordan kääntyi takaisin. Vuoret hyppivät niinkuin oinaat, kukkulat niinkuin lammasten karitsat. Mikä sinun on, meri, kun pakenet, mikä sinun, Jordan, kun käännyt takaisin? Te vuoret, miksi hypitte kuin oinaat, te kukkulat, kuin lammasten karitsat? Vapise, maa, Herran kasvojen edessä, Jaakobin Jumalan kasvojen edessä, joka muuttaa kallion vesilammikoksi, kovan kiven vesilähteeksi.
Siunattu olet sinä, Jumala, medän Jumalamme, maailmankaikkeuden kuningas, joka olet lunastanut meidät ja lunastanut meidän isämme Egyptistä, ja antanut meidän saavuttaa tämän yön syödäksemme matsaleipää ja katkeria yrttejä. Jumala, meidän Jumalamme ja meidän isiemme Jumala, anna meidän myös saavuttaa muut juhla-ajat niin, että saisimme kohdata ne rauhassa ja ilossa, kun sinä rakennat sen sinun kaupunkisi, ja me saamme palvella sinua siellä. Silloin me saamme syödä uhreja ja pääsiäislammasta, joiden veri on pirskotettu sinun alttarisi seinille, ja me saamme kiittää sinua uudella laululla lunastuksestamme ja sielujemme vapautuksesta. Siunattu olet sinä, Jumala, Israelin lunastaja.
(Siunauksen jälkeen juo malja rennosti nojaten sivulle;)
Siunattu olet sinä, Herra, meidän Jumalamme, maailmankaikkeuden kuningas, joka luot viinipuun hedelmän.
(Natla-käsienpesu)
Siunattu olet sinä, Herra, meidän Jumalamme, maailmankaikkeuden kuningas, joka olet pyhittänyt meidät käskyilläsi ja käskenyt meitä pesemään kätemme.
(Ei saa puhua ennen matsaleivän syömistä! Ota matsaleivät käteen, se murrettu keskellä kahden kokonaisen välissä ja siunaa;)
Siunattu olet sinä, Herra, meidän Jumalamme, maailmankaikkeuden kuningas, joka tuotat leivän maasta.
(Laita alimmainen matsaleipä pois ja lausu seuraaav siunaus sen murretun ja päällimmäisen kanssa;)
Siunattu olet sinä, Herra, meidän Jumalamme, maailmankaikkeuden kuningas, joka olet pyhittänyt meidät käskyilläsi ja käskenyt meitä syömään happamatonta leipää.
(Ota molemmista vähintään oliivin kokoinen pala ja syö ne rennosti lepäillen. Sen jälkeen ota katkeraa yrttiä, ja kasta se harosetiin, siis siihen pähkinä-omena-seokseen.) ’
Siunattu olet sinä, Herra, meidän Jumalamme, maailmankaikkeuden kuningas, joka olet pyhittänyt meidät käskyilläsi ja käskenyt meitä syömään katkeria yrttejä.
(Syö yrtit. Kasta piparjuurta harosetiin ja laita se kolmannen matsaleivän päälle ja sano;)
Näin teki Hillel temppelin aikana, hän sekoitti lammasta, matsaa ja katkeria yrttejä ja söi ne yhdessä, kuten kirjoitettu on, ”Syököön he sen matsaleivän ja katkerien yrttien kanssa.”
(Syö ne yhdessä, rennosti lepäillen. Myös viiniä saa juoda ennen kolmatta maljaa. Ota sen jälkeen Afikomen ja jaa se kaikille perheen jäsenille. Kolmas malja täytetään.)
Matkalaulu. Kun Herra käänsi Siionin kohtalon, niin me olimme kuin unta näkeväiset. Silloin oli meidän suumme naurua täynnä, ja kielemme riemua täynnä; silloin sanottiin pakanain keskuudessa: "Herra on tehnyt suuria heitä kohtaan". Niin, Herra on tehnyt suuria meitä kohtaan; siitä me iloitsemme. Herra, käännä meidän kohtalomme, niinkuin sadepurot Etelämaassa. Jotka kyynelin kylvävät, ne riemuiten leikkaavat. He menevät itkien, kun kylvösiemenen vievät; he palajavat riemuiten, kun lyhteensä tuovat.
Koorahilaisten virsi, laulu. Pyhille vuorille perustamaansa kaupunkia, Siionin portteja, Herra rakastaa enemmän kuin Jaakobin kaikkia muita asuinsijoja. On kunniakasta, mitä sinusta sanotaan, sinä Jumalan kaupunki: - Sela. - "Minä mainitsen tunnustajikseni Rahabin ja Baabelin; katso, Filisteasta, Tyyrosta ja Etiopiasta minä mainitsen: Sekin on syntynyt siellä." Mutta Siionista sanotaan: "Joka-ainoa on syntynyt siellä". Sitä Korkein itse vahvana pitää. Herra luettelee, kirjoittaessaan kirjaan kansat: "Tämäkin on syntynyt siellä". Sela. Veisaten, karkeloiden sanotaan: "Kaikki minun lähteeni ovat sinussa".
Minä siunaan Herraa kaiken aikaa. Hänen ylistyksensä on aina minun suussani. Lopputulos kaikesta kuullusta on tämä; pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä, sillä tämä on ihmisen osa. Minun suuni lausuu Herran ylistystä, ja kaikki liha on siunaava hänen pyhää nimeään aina ja ikuisesti. Ja me siunaamme Herraa nyt ja ikuisesti, halleluja, ylistäkää Herraa!
(Maim acharonim, ”toiset vedet”, toinen käsien peseminen, sitä ennen sanotaan;)
Tämä on pahantekijän osa, jonka Jumala antaa, ja Jumalan hänelle säätämä perintöosa.
(Maim acahronim, ja sen jälkeen sanotaan;)
Ja hän sanoi minulle; tämä on se pöytä, joka on Herran edessä.
(Tilaisuuden johtaja aloittaa, ja muut vastaavat;)
- Hyvät ihmiset, lausukaamme siunaus!
- ”Olkoon Herran nimi siunattu aina ja ikuisesti!”
- Luvallanne, opettajat ja perheenjäsenet, siunatkaamme häntä, jonka osaa olemme syöneet.
- ”Siunattu olkoon hän, jonka osaa olemme syöneet!” (Johtaja toistaa tämän.)
Siunattu olet sinä, Herra, meidän Jumalamme, maailmankaikkeuden kuningas, joka hyvyydessään ruokkii koko maailman armolla, suosiolla ja hyvyydellä. Hän antaa ruokaa kaikille, sillä hänen armonsa pysyy ikuisesti. Hänen suuren hyvyytensä kautta meiltä ei puutu ruokaa, ja olkoon niin aina, hänen suuren nimensä tähden. Sillä hän on Jumala, joka ruokkii ja pitää yllä kaikkea, tekee hyvää kaikille ja valmistaa ruokaa kaikille luomilleen luoduille, niin kuin kirjoitettu on, ”sinä avaat kätesi ja ravitset kaiken elävän tahdon”, siunattu olet sinä, Herra, joka annat ruokaa kaikille!
Me kiitämme sinua, Herra, meidän Jumalamme, kun olet antanut isillemme perintöosaksi akllisarvoisen, hyvän ja tilavan maan; kiitämme, että olet tuonut meidät pois, sinä Herra, meidän jumalamme, Egyptin maasta ja lunastanut meidät orjuudesta; kiitämme sinun liitostasi, jonka sinä olet sinetöinyt meidän lihaamme; kiitämme sinun toorastasi, jota sinä itse opetat meille; kiitämme sinun säädöksistäsi, jotka sinä teet meille tunnetuksi; kiitämme elämästä, suosiosta ja hyvyydestä, jota sinä armossasi osoitat meille; ja me kiitämme syötävästä, jota saamme syödä, jolla sinä aina ravitset meitä ja pidät meitä yllä joka päivä, kaikkina aikoina.
Kaikesta tästä, Herra, meidän Jumalamme, me kiitämme sinua ja siunaamme sinua. Olkoon sinun nimesi siunattu jokaisen elävän suusta, aina ja ikuisesti! Niin kuin kirjoitettu on, ”kun olette syöneet ja tulleet ravituksi, siunatkaa Herraa, teidän Jumalaanne siitä hyvästä maasta, jonka hän on antanut teille”. Siunattu olet sinä, Herra, kiitos maasta ja syötävästä!
Armahda, Herra, meidän Jumalamme sinun kansaasi Israelia, sinun kaupunkiasi Jerusalemia, Siionia, sinun kirkkautesi asuinsijaa, sinun voideltusi Davidin huoneen kuninkuutta ja sitä suurta ja pyhää taloa, jota kutsutaan sinun nimelläsi. Meidän Jumalamme, meidän isämme, meidän paimenemme, ruoki meitä, tue meitä, ravitse meitä ja anna meille lohdutus; ja pian, Herra, meidän Jumalamme, suo meille lepo kaikista meidän ahdistuksistamme. Herra, meidän Jumalamme, älä anna meidän olla riippuvaisia kuolevaisista ihmisistä tai heidän lainoistaan, vaan sinun avoimesta, pyhästä ja anteliaasta kädestäsi, ettemme joutuisi häpeään, milloinkaan.
Meidän Jumalamme, ja meidän isiemme Jumala, kohotkoon, tulkoon ja saavuttakoon, näkyköön ja tulkoon vastaanotetuksi, kuulluksi ja muistetuksi sinun edessäsi meidän muistomme, ja muisto meidän isistämme, ja muisto Messiaasta, Davidin – sinun palvelijasi – pojasta, muisto Jerusalemista, sinun pyhästä kaupungistasi, ja muisto kaikesta sinun kansastasi Israelista, että tämä happamattoman leivän juhla saisi olla vapautusta, hyvinvointia, armoa, laupeutta, hyvää elämää ja rauhaa varten – tämä pyhä juhla! Muista meitä tänään, Herra, meidän Jumalamme, hyvällä, muista meitä siunauksella, auta meitä hyvään elämään. Olet luvannut vapautuksen ja säälin, säästä meidät ja ole meille armollinen, armahda meitä ja vapauta meidät, sillä meidän silmämme katsovat sinuun, sillä sinä, Jumala, olet armollinen kuningas!
Rakenna se uusi Jerusalem, se pyhä kaupunki, pian, meidän päivinämme. Siunattu olet sinä, Herra, joka armossasi rakennat Jerusalemin, amen.
Siunattu olet sinä, herra, meidän Jumalamme, maailmankaikkeuden kuningas, hyvää tekevä Jumala, meidän isämme, meidän kuninkaamme, meidän voimamme, meidän luojamme, meidän lunastajamme, meidän valmistajamme, meidän pyhämme, Jakobin pyhä, meidän paimenemme, Israelin paimen, kuningas, joka on hyvä ja tekee hyvää kaikille joka päivä. Hän on tehnyt hyvää meille, hän tekee hyvää meille ja hän tulee tekemään hyvää meille. Hän on varannut, varaa ja tulee aina varaamaan meille armon, hyvyyden ja suosion, lohdutuksen, pelastuksen ja menestyksen, siunauksen ja avun, tuen ja ravinnon, säälin, elämän, rauhan ja kaiken hyvyyden, älköön hän koskaan antako meiltä puuttua mitään hyvää!
Hän, joka on armollinen, hallitkoon meitä aina ja ikuisesti!
Hän, joka on armollinen, olkoon siunattu taivaissa ja maan päällä.
Hän, joka on armollinen, olkoon ylistetty kaikissa sukupolvissa, ja kirkastukoon hän meidän kauttamme aina ja ikuisesti, ja olkoon hän aina ja ikuisesti meidän keskuudessamme kunnioitettu!
Hän, joka on armollinen, tukekoon meitä kunnialla.
Hän, joka on armollinen, murtakoon pakkosiirtolaisuuden ikeen niskastamme ja johtakoon meitä suoraa tietä omaan maahamme!
Hän, joka on armollinen, siunatkoon runsaasti tätä taloa ja tätä pöytää, josta me olemme syöneet.
Hän, joka on armollinen, lähettäköön meille profeetta Elian, siunattu hänen hyvä muistonsa ja tuokoon hän meille hyvää sanomaa pelastuksesta ja lohdutuksesta!
Hän, joka on armollinen, siunatkoon isää, opettajaa, tämän talon herraa, ja äitiä, opettajaa, tämän talon naista; siunatkoon hän heitä, heidän kotiaan, heidän lapsiaan ja kaikkea, mitä heillä on, ja kaikkea mitä meillä muillakin on. Aivan kuten hän siunasi isiämme, Abrahamia, Iisakia ja Jakobia ”kaikessa”, niin hän siunatkoon meitä jokaista täydellisellä siunauksella, ja sanokaamme ”amen”!
Tulkoon korkeuksista hänen ylleen ja meidän ylle sellainen ansio, joka turvaa rauhaa. Saakaamme siunaus Herralta ja hyvyys meidän pelastuksemme Jumalalta, ja löytäkäämme armo ja hyvyys ja hyvä ymmärrys Jumalan ja ihmisten silmissä.
Hän, joka on armollinen, antakoon meidän periä sen päivän, joka on hyvä.
Hän, joka on armollinen, antakoon meille etuoikeuden nähdä Messiaan päivät ja elämän tulevassa maailmassa. Hän on kuninkaalleen se pelastuksen torni, ja hänellä on hyvyyttä hänen voidellulleen, Davidille ja hänen siemenelleen ikuisesti. Hän, joka tekee rauhaa korkeuksissa, tehköön rauhaa meille ja koko Israelille, aj sanokaa ”amen”.
Pelätkää Herraa, te hänen pyhänsä, sillä ne, jotka häntä pelkäävät, eivät joudu kärsimään puutteesta. Nuoret leijonat ovat puutteessa ja nälkäisiä, mutta Herraa etsiviltä ei mitään puutu. Kiittäkää Herraa, sillä hän on hyvä, hänen armonsa pysyy ikuisesti. Sinä avaat kätesi ja ravitset kaiken elävän. Siunattu on se, joka luottaa Herraan, ja Herra on oleva hänen turvansa.
(Siunaa viini, ja juo rennosti lepäillen;)
Siunattu olet sinä, Herra, meidän Jumalamme, maailmankaikkeuden kuningas, joka luot viinipuun hedelmän.
(Neljäs malja täytetään ja avataan ovi;)
Vuodata vihasi niille kansakunnille, jotka eivät tunne sinua ja niille kuningaskunnille, jotka eivät kutsu sinun nimeäsi. Sillä he ovat syöneet Jakobin ja hävittäneet hänen asumuksensa. Vuodata suuttumuksesi heidän ylleen, ja anna vihasi kohdata heidät. Aja heitä takaa vihassasi ja tuhoa heidät Herran taivaan alta!
Ei meille, Herra, ei meille, vaan sinun nimellesi me annamme kunnian sinun hyvyytesi ja totuutesi tähden. Miksi pakanat saavat sanoa, ”missä nyt on se heidän jumalansa?” Meidän Jumalamme on taivaissa. Mitä hän tahtoo, sen hän tekee. Heidän epäjumalansa ovat hopeaa ja kultaa ja ihmiskäsien tekoa; niillä on suu, mutta eivät voi puhua, niillä on silmät, mutta ne eivät näe, niillä on korvat, mutta ne eivät kuule, niillä on nenä ,mutta ne eivät haista, heidän kätensä eivät voi tuntea, niiden jalat eivät osaa kävellä, eivätkä ne saa kurkustaan ääntä. Sellaisia pitäisi olla heidän tekijänsäkin ja jokainen, joka niihin luottaa. Israel, luota Herraan! Hän on heidän auttajansa ja heidän kilpensä. Aaronin huone, luota Herraan! Hän on heidän auttajansa ja heidän kilpensä. Te, jotka pelkäätte Herraa, luottakaa Herraan, hän on heidän auttajansa ja kilpensä!
Herra, joka muistaa meitä, siunaa meitä. Hän siunaa Israelin huonetta, hän siunaa Aaronin huonetta, hän siunaa niitä, jotka pelkäävät Herraa, sekä pieniä että suuria. Herra lisätkön siunausta sinulle, sinulle ja sinun lapsillesi. Te olette siunattuja Herralle, joka teki taivaat ja maan. Taivas on Herran taivas, mutta maan hän antoi ihmisten lapsille. Kuolleet eivät ylistä Herraa, eivätkä ne, jotka hiljaisuuteen laskeutuvat. Mutta me siunaamme Jumalaa aina ja ikuisesti, halleluja, ylistys Jumalalle!
Minä raakstan herraa, koska hän kuulee minun ääneni, minun rukoukseni. Sillä hän käänsi korvansa minun puoleeni; kaikki minun päiväni minä kutsun häntä. Kuoleman ansat piirittivät minut, ja tuonelan tuskat tulivat ylleni. Kun kohtaan ongelmia ja murhetta, minä kutsun Herran nimeä; Herra, pelasta sieluni! Herra on armollinen ja oikeamielinen, meidän Jumalamme on säälivä. Herra varjelee yksinkertaiset. Minut alennettiin, ja hän pelasti minut. Palaa, minun sieluni, lepoosi, sillä Herra on tehnyt sinulle hyvää. Sillä sinä olet vapauttanut minun sieluni kuolemasta, silmäni kyyneleistä, jalkani kompastumasta. Minä kuljen Herran edessä elävien maassa. Minulla oli usko silloinkin, kun minä sanoin olevani suuresti ahdistunut, kun pikaistuksissani sanoin, että kaikki ihmiset pettävät.
Kuinka minä voin maksaa Herralle kaiken hänen hyvyytensä minua kohtaan? Minä kohotan pelastuksen maljan ja kutsun Herran nimeä. Minä täytän lupaukseni Herralle kaiken hänen kansansa edessä. Kallista on Herran silmissä hänen hurskaidensa kuolema. Minä kiitän sinua, Herra, sillä minä olen sinun palvelijasi. Minä olen sinun palvelijasi, sinun palvelijattaresi poika. Sinä olet avannut minun siteeni, sinulle minä tuon kiitosuhrin ja kutsun Herran nimeä. Minä täytän lupaukseni Herralle kaiken hänen kansansa läsnäolossa, Herran huoneen esipihoilla, Jerusalemin keskellä, halleluja, ylistys Jumalalle!
Ylistäkää Herraa, kaikki kansat, korottakaa häntä, kaikki ihmiset! Sillä hänen hyvyytensä oli voimallinen meille, ja Herran totuus kestää ikuisesti, halleluja, ylistys Jumalalle!
Herra on minun väkevyyteni ja ylistysvirteni, ja hän tuli minulle pelastajaksi. Riemun ja pelastuksen huuto kuuluu vanhurskaitten majoissa: Herran oikea käsi tekee väkeviä tekoja. Herran oikea käsi korottaa, Herran oikea käsi tekee väkeviä tekoja. En minä kuole, vaan elän ja julistan Herran töitä. Herra minua kyllä kuritti, mutta kuolemalle hän ei minua antanut. Avatkaa minulle vanhurskauden portit, käydäkseni niistä sisälle kiittämään Herraa. Tämä on Herran portti: vanhurskaat käyvät siitä sisälle. Minä kiitän sinua siitä, että vastasit minulle ja tulit minulle pelastajaksi. Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi. Herralta tämä on tullut; se on ihmeellistä meidän silmissämme. Tämä on se päivä, jonka Herra on tehnyt; riemuitkaamme ja iloitkaamme siitä. Oi Herra, auta, oi Herra, anna menestys! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen; me siunaamme teitä Herran huoneesta. Herra on Jumala, ja hän antoi valon meille loistaa. Sitokaa juhlauhrit köysillä alttarin sarviin asti. Sinä olet minun Jumalani, ja sinua minä kiitän. Minun Jumalani, sinua minä kunnioitan. Kiittäkää Herraa, sillä hän on hyvä; sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti.
Kiittäkää Herraa, sillä hän on hyvä, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti. Kiittäkää jumalien Jumalaa, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti. Kiittäkää herrain Herraa, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti; häntä, joka yksin tekee suuria ihmeitä, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti; häntä, joka on taidolla tehnyt taivaat, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti; häntä, joka on vetten ylitse levittänyt maan, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti; häntä, joka on tehnyt suuret valot, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti: auringon hallitsemaan päivää, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti, kuun ja tähdet hallitsemaan yötä, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti; häntä, joka löi Egyptiä surmaten sen esikoiset, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti, ja vei Israelin pois heidän keskeltänsä, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti, väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti; häntä, joka jakoi Kaislameren kahtia, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti, ja kuljetti Israelin sen keskitse, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti, ja syöksi faraon sotajoukkoineen Kaislamereen, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti; häntä, joka johdatti kansaansa erämaassa, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti; häntä, joka voitti suuret kuninkaat, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti, ja surmasi mahtavat kuninkaat, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti, Siihonin, amorilaisten kuninkaan, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti, ja Oogin, Baasanin kuninkaan, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti, ja antoi heidän maansa perintöosaksi, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti, perintöosaksi palvelijallensa Israelille, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti; häntä, joka muisti meitä alennuksessamme, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti, ja kirvoitti meidät vihollisistamme, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti; häntä, joka antaa ravinnon kaikelle lihalle, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti. Kiittäkää taivaan Jumalaa, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti.
Jokaisen elävän sielu siunatkoon sinun nimeäsi, Herra, meidän Jumalamme, ja kaiken lihan henki aina ylistäköön ja korottakoon sinun muistoasi, kuninkaamme. Alusta maailman loppuun sinä olet Kaikkivaltias Jumala, eikä meillä ole muuta kuningasta, lunastajaa ja pelastajaa, joka vapauttaa, pelastaa ja kannattelee, vastaa ja on armollinen kaikessa ahdingon ja tuskan aikana, meillä ei ole muuta kuningasta kuin sinä.
Sinä olet ensimmäinen ja viimeinen, kaiken Herra, joka on korotettu monilla ylistyksillä, joka ohjaa maailmaansa hyvyydellään ja luotujaan säälillään. Katso, Herra ei torku eikä nuku. Hän herättää nukkuvat ja nostaa uneliaat, antaa mykälle puhekyvyn, vapauttaa sidotut, tukee lankeavia ja suoristaa taipuneet.
Sinä olet lunastanut meidät Egyptistä, sinä olet vapauttanut meidät orjuudesta. Sinä olet ruokkinut meitä, kun oli nälänhätä ja ravinnut meitä runsaasti, sinä olet pelastanut meidät miekalta ja vapauttanut meidät ruttotaudista ja olet kohottanut meidät pahuuden yläpuolelle. Tähän saakka sinun armosi on meitä auttanut, eikä hyvyytesi ole meitä hylännyt, äläkä hylkää meitä, Herra, meidän Jumalamme, milloinkaan! Sen tähden ne jäsenet, jotka olet meihin laittanut, ja se henki ja sielu, jotka olet sieraimiimme puhaltanut, ja kieli, jonka olet suuhumme laittanut, kiittäköön, siunatkoon, yilstäköön, korottakoon, ihailkoon, pyhittäköön ja julistakoon sinun nimesi suuruutta, meidän kuninkaamme!
(Tässä välissä voi lukea ylistyspsalmeja. Neljäs malja siunataan ja juodaan. Sen jälkeen;)
Siunattu olet sinä, Herra, meidän Jumalamme, maailmankaikkeuden kuningas, joka annat viinin ja viinipuun hedelmän, maan sadon, ja kiitos kalliista, hyvästä ja tilavasta maasta, jonka sinä sinä olet suosiossasi antanut perintöosaksi meidän isillemme, että saamme syödä sen hedelmää ja tulla ravituksi sen hyvyydestä. Armahda, Herra, meidän Jumalamme, kansaasi Israelia, kaupunkiasi Jerusalemia, Siionia, kirkkautesi asuinsijaa, alttariasi ja temppeliäsi. Rakenna uudelleen Jerusalem, se pyhä kaupunki, pian, meidän päivinämme ja tuo meidät sinne, ja laita meidät iloitsemaan siellä ja me siunaamme sinua pyhyydessä ja puhtaudessa, ja muista meitä hyvällä tämän happamattoman leivän juhlan ajan. Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja teet hyvää kaikille, ja me kiitämme sinua maasta ja viinipuun hedelmästä. Siunattu olet sinä, Herra, joka annat maan ja viinipuun hedelmän!
Ensi vuonna Jerusalemissa!